W miniony piątek zostały przywiezione do naszego Ogrodu ule z Pasieki Edukacyjnej „Skrzydlaci Przyjaciele” z Rudy Śląskiej, dzięki inicjatywie pana Łukasza Przybyła z Pasieki i pani Marzeny Osmalak z naszego Ogrodu. Ule będą stały u nas co najmniej do końca sierpnia, a ich mieszkanki będą zapylać rośliny z ogrodu i jego okolicy.
W niedzielę zaś odbyły się warsztaty przy ulach, na których dzieci mogły dowiedzieć się, skąd się bierze miód w ulu i jak wielkie znaczenie odgrywają pszczoły w życiu człowieka. Najmłodszy uczestnik miał 2 lata i osobiście poznał Pszczółkę Maję oraz Gucia.
1 maja odbędzie się pierwszy przegląd uli, natomiast 29 maja – wtedy w naszym Ogrodzie obchodzić będziemy Dzień Dziecka połączony z PreIndustriadą – edukatorzy z Pasieki Edukacyjnej wykonają wspólnie wielkie miodobranie połączone z degustacją miodu.
I potem już co tydzień takie przeglądy uli będą się odbywać, więc każdy zainteresowany może przyjrzeć się pracy pszczelarzy, zadać pytania, nagrać film i zrobić zdjęcia. Organizatorzy będą mieć ze sobą zawsze 10 strojów pszczelarskich do wypożyczenia, gdyby ktoś miał ochotę zajrzeć do ula.
Serdecznie zapraszamy i bardzo prosimy o zachowanie ostrożności podczas spacerów w pobliżu uli.
Gimnazjalisto, jeśli jeszcze nie wybrałeś swojej szkoły, być może warto zastanowić się nad nauką zawodu ogrodnika w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach, co może stać się początkiem prawdziwej pasji tworzenia i pielęgnowania ogrodów, parków czy przestrzeni zielonych w miastach.
Zachęcamy Cię do zainteresowania się nauką na kierunku technik ogrodnik z elementami architektury krajobrazu bądź na kierunku ogrodnik na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. Podczas Dni Otwartych, które odbędą się 23 kwietnia (sobota) i 28 kwietnia (czwartek) będziesz mógł dokładnie zapoznać się z ofertą kształcenia na tym kierunku.
10 maja dla wszystkich zainteresowanych nauką w zawodzie ogrodnika szkoła zaplanowała wycieczkę do naszego ogrodu. Nasi specjaliści pokażą Ci teren, zaznajomią z roślinami i metodami ich pielęgnacji. Odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania.
Jeśli podejmiesz naukę w Zespole Szkół w Ornontowicach, w Śląskim Ogrodzie Botanicznym będziesz odbywał praktyki. Będziesz zdobywał wiedzę praktyczną, pracując w kolekcjach Ogrodu, a wykwalifikowana kadra pomoże Ci zdobywać wiedzę i umiejętności w dziedzinie sadzenia, pielęgnacji i rozmnażania roślin ozdobnych, sadowniczych, energetycznych, warzywnych oraz zielarskich. Bezpośrednio po ukończeniu szkoły będziesz mógł ubiegać się o zatrudnienie w Śląskim Ogrodzie Botanicznym, zgodnie ze zdobytymi kwalifikacjami oraz potrzebami pracodawcy.
Zachęcamy Cię do podjęcia nauki w tym zawodzie, bo jest to kierunek, który dynamicznie się rozwija, stwarzając coraz to nowe możliwości wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności. Obserwowane zmiany społeczne wskazują, że zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem ogrodniczym wzrasta. Zatrudniani są oni w zakładach dbających o zieleń miejską, w prywatnych firmach zajmujących się aranżacją i pielęgnowaniem ogrodów przydomowych, sami zakładają plantacje oraz prowadzą własne gospodarstwa rolnicze czy ogrodnicze.
Informacje:
www. zsp.ornontowice.pl
www.facebook.com/Ornontowice.zsp
tel. 32 235 46 00
e-mail: zsp@zsp.ornontowice.pl
Od przyszłego tygodnia w naszym ogrodzie instruktorzy z Kliniki Formy poprowadzą treningi. Zaczynamy w poniedziałek pilatesem na trawie. We wtorki odbywać się będą ćwiczenia dla mam z małym dzieckiem, którą pozwolą szybko wrócić do formy sprzed ciąży. W niedzielę od 10 trening funkcjonalny.
Zakres działania Kliniki Formy
Dbamy o edukację naszych pacjentów, sami dużo się szkolimy, bo wierzymy, że świadome podejście do odżywiania, zrozumienie odziaływania pokarmu na organizm, pozwala wypracować trwałe zmiany nawyków żywieniowych. Jeżeli zachodzi konieczność, zalecamy zrobienie specjalistycznych badań lub odsyłamy do lekarza czy specjalisty.
Jeżeli chodzi o dietę to staramy się aby była to dieta nieprzetworzona, naturalna i o ile się da ekologiczna. Nie polecamy żadnej suplementacji, chyba że ma to uzasadnienie w wynikach badań. Nie kierujemy się tylko podejściem kreowanym w Polsce, bo nie da się przymknąć oka na doniesienia zza granicy, które mają poparcie w świecie medycznym. Częstotliwość wizyt zawsze dobierana jest indywidualnie do klienta i zależy od jego celu, schorzeń i możliwości. Zalecamy, a nie nakazujemy. To pacjent dokonuje świadomego wyboru.
Osoby prowadzące
Anna Łukasik – mgr dietetyki (Uniwersytetu Medycznego w Katowicach) oraz absolwentka AWF Katowice. Od 13 lat związana ze światem fitnessu, najpierw jako instruktor rekreacji ruchowej i trener personalny, później jako manager fitness klubu. Instruktor m.in. nordic walking, pilates, ćwiczeń dla kobiet w ciąży i ćwiczeń z małymi dziećmi.
Jarosław Łukasik – trener personalny, instruktor cycyling ICE, pasjonat kettle bells i treningu funkcjonalnego.
Aleksandra Komendera – mgr wychowania fizycznego, instruktor rekreacji ruchowej, trener pływania, ratownik.
Treningi personalne
Aktywność fizyczna stanowi istotny element zdrowia, dbamy o to, aby była ona efektywna i bezpieczna, aby wydłużyła życie oraz aby codzienne czynności nie sprawiały problemów. Trening personalny to czas indywidualnie dopasowany do możliwości danej osoby, niezależnie od tego czy odbywa się na siłowni, czy na świeżym powietrzu, czy w domu. Najważniejsze są chęci, my zadbamy o resztę. Wiemy jak ciężko jest połączyć obowiązki zawodowe z regularnym treningiem, przygotować posiłki dzień wcześniej, wrócić do formy po ciąży…, ale wiemy też, że to się udaje… uwierz nam.
Trening w terenie
Pilates to trening zwiększający świadomość własnego ciała. Ćwiczenia te przede wszystkim skoncentrowane są na wzmacnianiu mięśni głębokich i kształtowaniu poczucia równowagi. Ich intensywność zależy od stopnia zaawansowania. Trening ten modeluje sylwetkę, w szczególności plecy i brzuch, oraz poprawia prawidłową postawę ciała.
Trening funkcjonalny to holistyczne podejście do treningu. Jego podstawową zasadą jest wielostawowość i funkcjonalność ćwiczeń. Ruchy wykonywane są w wielu płaszczyznach i przede wszystkim mają usprawnić ciało tak, aby lepiej funkcjonowało w życiu codziennym. Wielopłaszczyznowe ruchy aktywują do pracy całe ciało i umysł. Dzięki takiemu treningowi wpłyniemy na poprawę kondycji, siły i szybkości, gibkości, a także wymodelujemy sylwetkę.
Trening opiera się na różnych często złożonych ćwiczeniach i nie jest treningiem tylko dla kobiet!
Trening mamy z dzieckiem to trening przeznaczony przede wszystkim dla mam, które mogą aktywnie spędzić czas ze swoją małą pociechą w wózku i bezpiecznie wrócić do formy sprzed ciąży. Trening może wyglądać bardzo różnie i być dopasowany do możliwości i sprawności ćwiczących kobiet. Zawiera elementy treningu wzmacniającego, a także stabilizującego, tak aby wzmacniał mięśnie kręgosłupa, brzucha i dna miednicy. Dzieci zazwyczaj siedzą lub śpią w wózku, choć nie zawsze jest to do zrobienia, wtedy słodki ciężar towarzyszy mamie podczas ćwiczeń.
Przy okazji obchodów Pierwszego Dnia Wiosny odbyło się wręczenie nagród nauczycielkom reprezentującym Gimnazjum nr 10 w Gliwicach, które wzięło udział w projekcie "Ogrody siedliskowe – lokalne centra edukacji przyrodniczej", dofinansowanym ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Przygotowany przez panie Aleksandrę Szyszkę, Barbarę Olchawę i Barbarę Deję przyszkolny ogród siedliskowy został wyłoniony jako zwycięzca w dwóch kategoriach – najlepiej funkcjonujący pod względem przyrodniczym i edukacyjnym oraz najprężniej działający. Serdecznie gratulujemy i dziękujemy za zaangażowanie!
|
|
Z pierwszym dniem wiosny w Śląskim Ogrodzie Botanicznym rozpoczęliśmy cykl warsztatów terenowo-laboratoryjnych „Woda źródłem życia” dofinansowanych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Młodzież licealna z Sosnowca i gimnazjalna z Kryr badała właściwości fizykochemiczne pobranych próbek i wykonywała preparaty w poszukiwaniu organizmów mieszczących się w kropli wody. Zajęcia poprowadził nasz edukator Piotr Gutwiński – doktorant w Katedrze Biotechnologii Środowiskowej Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej.
Wiosna na Sośniej Górze została przywitana tłumnie i z wielką radością! Choć pogoda nas w tym dniu nie rozpieszczała, to przygotowane przez pracowników i wolontariuszy Ogrodu atrakcje wywoływały piękne uśmiechy na twarzach zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Najmłodsi chętnie wzięli udział w warsztatach artystyczno-edukacyjnych, a całe rodziny – w wycieczce w poszukiwaniu wiosny, która zawędrowała aż na Fiołkową Górę. Ponadto odbył się kiermasz świąteczny, na którym rękodzielnicy zaprezentowali efekty swojej pracy w odsłonie świątecznej i nie tylko. Zadebiutowała także kawiarenka umiejscowiona przy placu zabaw oraz Ekobazar, który wznowił swoją działalność po zimowej przerwie.
Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim za tak liczne odwiedziny i zapraszamy do odnalezienia się na zdjęciach tworzących naszą fotorelację.
W dniach 26-28 lutego Katarzyna Galej-Ciwiś oraz Łukasz Fuglewicz z naszego Ogrodu czynnie uczestniczyli w dorocznym zjeździe Klubu Przyrodników w Owczarach (woj. lubuskie). Nasze placówki realizują wiele podobnych projektów związanych z ochroną przyrody m.in. działania edukacyjne, ochrona starych odmian drzew owocowych, ochrona muraw kserotermicznych…
Na trzydniowym spotkaniu nasi przedstawiciele zaprezentowali wyniki prac z zakresu czynnej ochrony awifauny Śląskiego Ogrodu Botanicznego, czyli co żyje w budkach dla ptaków w ŚOB. Poprowadzili wycieczkę terenową po nieznanym terenie w ramach eksperymentu edukacyjnego – prawdziwego przyrodnika poznaje się po wszechstronności wiedzy… oraz przybliżyli uczestnikom zjazdu temat ochrony czynnej w Śląskim Ogrodzie Botanicznym.
Spotkanie zgromadziło kilkadziesiąt aktywnych badaczy przyrody – praktyków, reprezentantów instytucji z całej Polski i z zagranicy. Wykłady poświęcone były m.in.: ochronie przyrody, monitoringowi przyrodniczemu i inwentaryzacjom, kornikowi w Puszczy Białowieskiej, edukacji nieformalnej, projektom realizowanym przez architektów krajobrazu przy udziale ogrodu botanicznego w Mińsku i partnerów z USA, certyfikacji ogrodów przyjaznych przyrodzie; grzybom, chrząszczom, ptakom…
Informujemy, że mamy już komplet uczestników. Dziękujemy za zainteresowanie!
Zapraszamy wszystkich chcących nauczyć się szczepienia drzew owocowych na praktyczny kurs, który przeprowadzimy 15 marca br. o godz. 10.00 w Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie przy ul. Sosnowej 5 (Sośnia Góra).
Szczepienie to jedna z najpopularniejszych metod wegetatywnego rozmnażania roślin. Wbrew pozorom jest ona dostępna dla każdego. Wystarczy tylko spróbować.
Na naszym kursie poznają Państwo teoretyczne podstawy szczepienia, takie jak: dobór zrazów i podkładek, terminy zabiegów, niezbędne narzędzia etc. Przede wszystkim uzyskają jednak Państwo możliwość praktycznego wykonania szczepień, a zaszczepione własnoręcznie drzewka będą mogli Państwo zabrać ze sobą.
Udostępniamy sprzęt (noże, sekatory etc.) i materiały (zrazy i podkładki), ale zachęcamy do przyniesienia własnego sprzętu i/lub zrazów z drzew (jabłonie lub grusze), które chcieliby Państwo zaszczepić.
Na kurs trzeba się wcześniej zapisać. Zgłoszenia telefoniczne przyjmujemy do dnia 11 marca 2016 (piątek) pod numerem telefonu: 32 779 76 02 w godz. 9.00 – 13.00
Ze względu na specyfikę kursu liczba miejsc jest ograniczona.
Zapraszamy!
Od dziś w godzinach otwarcia Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej na Sośniej Górze można oglądać wystawę „Nie zabierajmy rzekom przestrzeni”, która pokazuje, jak w imię walki z powodziami niszczone są rzeki, i udowadnia, że do powstrzymania „wielkiej wody” niekoniecznie potrzeba betonowych zapór i uregulowanych brzegów.
Ekspozycja składa się z 20 tablic tworzących cztery bloki tematyczne. Pierwszy z nich ukazuje bogactwo flory i fauny dolin rzecznych. Można tu zobaczyć m.in. fotografie ptaków, płazów i makrofotografie owadów oraz krajobrazy lasów łęgowych, starorzeczy i dolin rzecznych. Drugi przedstawia szkody wyrządzane w ekosystemie leśnym i rzecznym na skutek nadmiernej zabudowy hydrotechnicznej rzek. Część trzecia wystawy poświęcona jest skutkom powodzi i relacjom pomiędzy działalnością człowieka, a jego wpływem na zjawiska powodziowe. Za główną przyczynę powodzi uznaje się urbanizację i rozwój gospodarczy na terenach zalewowych. Czwarty blok tematyczny pokazuje, w jaki sposób dzięki współczesnej technice możemy skutecznie chronić się przed powodzią, nie szkodząc rzekom.
Wystawa powstała w ramach projektu realizowanego przez Towarzystwo na rzecz Ziemi, Światowy Fundusz na Rzecz Ochrony Przyrody WWF i Klub Gaja. Jednym z przykładów wspólnej działalności tych organizacji jest właśnie prowadzenie kampanii na rzecz przyjaznych środowisku metod ochrony przeciwpowodziowej poprzez zwiększenie wiedzy i akceptacji dla tych metod, a w zakresie długofalowym - zwiększenie efektywności ochrony przeciwpowodziowej przy zachowaniu walorów przyrodniczych dolin rzecznych.
Przez wiele pokoleń walka z powodziami sprowadzała się do regulacji rzek, budowy solidnych obwałowań i potężnych zbiorników retencyjnych. W konsekwencji skutkowało to zwiększeniem strat powodziowych. Wieloletnie badania udowodniły jednak, że część zabudowy hydrotechnicznej zwiększyła zagrożenie powodziowe zamiast je zmniejszyć. – Rzeka ma swoje prawa. Współczesna technika, nawet ta dostępna w krajach najbardziej rozwiniętych, nie pozwala skutecznie chronić przed powodzią. Zamiast nieprzemyślanych inwestycji, które w dłuższej perspektywie przynoszą więcej szkód niż pożytku, powinniśmy stosować inne rozwiązania – przekonuje dr Jan Żelaziński, znany polski hydrolog.
Według ekologów powinniśmy odsunąć człowieka od wody, co oznacza zminimalizowanie działalności ludzkiej na terenach zalewowych. Teren zalewowy nie jest właściwym miejscem ani do mieszkania, ani do pracy. O innych sposobach, skutkach nieprzemyślanych regulacji i korzyściach płynących z naturalnych metod przekonuje zaś wystawa.
Serdecznie zapraszamy do oglądania, a organizatorom, szczególnie panu Marcinowi Karettcie, który jest członkiem Towarzystwa na rzecz Ziemi, dziękujemy za przekazanie ekspozycji.
Informacje na temat wystawy zostały zaczerpnięte z tekstu Kazimierza Moskala opublikowanego w czasopiśmie „Nad Sołą i Koszarawą”. Pełny tekst dostępny TUTAJ.